Nieuw Unesco-kader voor cultuureducatie vastgesteld

Nieuw Unesco-kader voor cultuureducatie vastgesteld

Half februari hebben de lidstaten van Unesco een nieuw kader vastgesteld voor de wereldwijde versterking van kunst- en cultuureducatie. Dit gebeurde tijdens de Wereldconferentie in Abu Dhabi. Het framework is het resultaat van twee jaar overleg en onderhandelingen en bouwt voort op de Lissabonroutekaart (2006), de Seoul-agenda (2010) en de Mondiacult-verklaring in Mexico (2022).

Het nieuwe Unesco Framework for Culture and Arts Education stelt dat cultuureducatie een grotere prioriteit moet krijgen in het onderwijs en in de doelstelling voor een leven lang leren. Cultuureducatie speelt een belangrijke rol bij zowel persoonlijke als maatschappelijke ontwikkelingen, zoals ook naar voren komt in een studie die Unesco vorig jaar heeft laten uitvoeren.

Framework

Het nieuwe framework benadrukt niet alleen de noodzaak van een leven lang leren op het gebied van kunst en cultuur in zowel het formele onderwijs als buiten de scholen, maar geeft ook aan dat cultuur en kunst meer centraal gesteld moeten worden in het onderwijsbeleid, strategieën, curricula en programma's. Het framework gaat uit van een brede benadering van het begrip ‘cultuur’ en omvat zowel de kunsten, materieel en immaterieel erfgoed als culturele uitingen en de culturele en creatieve industrieën. Daarnaast is er ook nadrukkelijk aandacht voor de verbinding met digitale technologieën en artificiële intelligentie. 

Culturele diversiteit

In het framework wordt ook erkend dat leren in, door en met culturele diversiteit van vitaal belang is voor het bevorderen van wederzijds begrip en helpt om verdeeldheid tegen te gaan. Het onderstreept de noodzaak om verschillende culturele achtergronden als uitgangspunt te nemen en meer aandacht te hebben voor lokale culturen en erfgoed, en dan met name inheemse culturen. Daarnaast doet het kader een oproep voor het versterken van de relaties tussen het onderwijs en culturele instellingen.

Delegatie

Nederland stuurde een ruime delegatie naar de conferentie, waaronder vertegenwoordigers van het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA). Ook Aruba en Sint Maarten waren vertegenwoordigd. Tijdens de deelsessies  over het framework verwees Nederland onder meer naar het programma Cultuureducatie met Kwaliteit en naar het zelfreflectie-instrument Evi als goede voorbeelden. Daarnaast waren er sessies waarin best practices uit de hele wereld voorbij kwamen. De World Association of Arts Education zal aanbevelingen initiëren om het framework te gaan implementeren.

Omzetten naar concreet beleid

De lidstaten moeten het framework nu om gaan zetten naar concreet beleid, waarbij Unesco ondersteuning wil bieden door kennis en ervaring te delen. Bij de afsluiting van de conferentie kondigden de Verenigde Arabische Emiraten al een eerste stap in die samenwerking aan. Het land wil subsidies verstrekken aan bijzondere initiatieven voor cultuureducatie, waarbij leraren van de meer dan 12.000 Unesco-scholen betrokken worden. Daarnaast komen er mobiliteitsbeurzen voor lerarenopleiders die effectieve vormen voor cultuureducatie ontwikkelen en zullen Afrikaanse staten ondersteund worden door inzet van deskundigen, kennisdeling en aandacht voor het technisch- en beroepsonderwijs.

Loading...