Learning Cities
Een leven lang leren voor iedereen
De UNESCO Learning Cities zien leren als iets dat overal en op elk moment kan plaatsvinden. Niet alleen op school of op het werk, maar ook thuis, in de wijk, binnen verenigingen of op andere plekken. In een lerende stad krijgt iedereen de kans om te leren, op elke leeftijd en in elke levensfase.
Zo dragen de Learning Cities bij aan de UNESCO-waarden om gelijke kansen te bevorderen, mensen te inspireren en samen te brengen en deze waarden door te geven aan toekomstige generaties. Samen met inwoners, scholen, bibliotheken, bedrijven en overheden werken lerende steden aan het zichtbaar en toegankelijk maken van leermogelijkheden. Ze stimuleren kennisdeling, versterken vaardigheden en bouwen aan een inclusieve leeromgeving voor iedereen.
In Nederland zijn op dit moment twee Learning Cities: Groningen en Oss. Zij zijn onderdeel van het wereldwijde UNESCO Global Network of Learning Cities (GNLC) waar momenteel zo’n 350 steden onderdeel van zijn zoals Alexandrië (Egypte), Hamburg (Duitsland) en Ho Chi Minh Stad (Vietnam). In dit netwerk delen steden kennis, ervaring en inspiratie op het gebied van onderwijs, duurzaamheid, innovatie en inclusie.
Vaak gestelde vragen over Learning Cities
Learning Cities nader bekeken
Learn for Life zoekt naar nieuwe mogelijkheden om de lokale en regionale samenwerking tussen diverse partijen te versterken. Dit om op gemeentelijk niveau een leven lang ontwikkelen voor iedereen en vooral voor wie (verder) leren niet vanzelfsprekend is te bevorderen en te faciliteren.
Learn for Life stuitte daarbij op het door UNESCO ontwikkelde concept van Learning Cities, en wilde daarom nader onderzoeken of - en zo ja hoe - dit model ook bruikbaar is in de Nederlandse situatie om met diverse partijen lokaal een positieve leercultuur te ontwikkelen.
Wat zijn de mogelijkheden om lokale samenwerking te bevorderen en leven lang ontwikkelen tot een prioriteit in het gemeentelijk beleid te maken en wat kan dit voor volwassenen uit kwetsbare groepen opleveren?
In het project werden vier door UNESCO erkende learning cities binnen de EU bezocht.