Futures Literacy
De UNESCO Leerstoel in Futures Literacy ('Toekomstgeletterdheid) werd in 2019 opgericht aan de Hanzehogeschool Groningen. Leerstoelhouder is Loes Damhof.

Wat doet de UNESCO Leerstoel?
Iedere dag gebruiken we de toekomst: we dromen en we voorspellen. Dit doen we vanuit onze aannames, waar we vervolgens onze beslissingen op baseren. Het Futures Literacy team van de Hanzehogeschool houdt zich bezig met de vraag: hoe kunnen we ons meer bewust worden van hoe we de toekomst kunnen gebruiken? Want door meer inzicht te krijgen in onze aannames over de toekomst, zijn we in staat anders naar het heden te kijken.
Onder begeleiding van de Chair heeft een team van docenten zich in deze vaardigheid bekwaamd. Inmiddels zijn honderden studenten en professionals binnen en buiten Nederland erin opgeleid. Naast trainingen begeleidt de Chair transitie trajecten binnen organisaties en onderzoekt zij de impact van futures literacy. In een in 2025 door de UNESCO Leerstoel uitgegeven boek met de titel Seeing the Unseen is te lezen wat futures literacy voor mensen kan betekenen.
UNESCO
Voor de toekenning van de UNESCO Leerstoel is in 2019 onder meer gekeken naar de aansluiting bij de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties. De wijze waarop de Hanzehogeschool studenten opleidt tot ‘change agents’ die een bijdrage leveren aan deze doelen, oogstte veel waardering.
Profielpagina
Bekijk de profielpagina van leerstoelhouder Loes Damhof op FuturesLiteracy.net
