Twee projecten genomineerd voor UNESCO Wereldburgerschapsprijs
Wereldburgerschap.Community en Speaking Minds zijn genomineerd voor de UNESCO Prize on Global Citizenship Education. Deze prijs is in 2024 met steun van de Republiek Korea in het leven geroepen en is de eerste in zijn soort. Hij wordt om de twee jaar uitgereikt en beloont uitmuntende inspanningen op het gebied van de bevordering en ontwikkeling van wereldburgerschapsonderwijs.

Een internationale jury selecteert de twee beste projecten. Er zijn twee categoriëen: een prijs voor door jongeren geleide projecten en een voor projecten van andere organisaties. Elke prijswinnaar ontvangt 50.000 USD. De Nederlandse genomineerden zijn allebei genomineerd in de categorie andere organisaties.
We stellen de beide genomineerden hier kort voor. Eerst Speaking Minds, van Save the Children. En daaronder Wereldburgerschap.Community van Miguel Heilbron.
Over Speaking Minds
Over Speaking Minds
Speaking Minds is een erkende methode van Save the Children waarbij praktisch opgeleide jongeren aan de slag gaan met actuele beleidsvragen van gemeenten.
In zes tot tien bijeenkomsten onderzoeken zij samen met ervaringsdeskundigen en lokale instanties maatschappelijke thema’s zoals armoede, inclusie of klimaat. De jongeren presenteren hun adviezen aan beleidsmakers, die deze vervolgens (proberen te) implementeren en daar later op terugkoppelen.
Zo ontstaat betekenisvolle jongerenparticipatie waarbij jongeren leren hoe beleid werkt en hoe zij invloed kunnen uitoefenen. Het traject versterkt hun zelfvertrouwen én zorgt voor beleid dat beter aansluit bij hun leefwereld.
Waar is Save the Children in het bijzonder trots op bij dit project?
We zijn bijzonder trots op de manier waarop jongeren in Speaking Minds groeien in zelfvertrouwen en betrokkenheid. Ze durven hun stem te laten horen, stellen scherpe vragen en komen met creatieve oplossingen. Voor de jongeren is het vaak de eerste keer dat ze gehoord worden en dat ze ervaren dat hetgeen wat ze zeggen en doen, ertoe doet en serieus genomen wordt. De jongeren waarmee wij werken ervaren vaak een afstand tot politiek en beleid.
Juist daarom is het bijzonder om te zien hoe zij zich via Speaking Minds ontwikkelen tot actieve wereldburgers die zich inzetten voor een vreedzame, tolerante, inclusieve, veilige en duurzame wereld.
Het is ontzettend waardevol dat UNESCO deze prijs in het leven heeft geroepen. Het onderstreept het belang van educatie, dialoog en participatie in het bevorderen van vrede en duurzame ontwikkeling. Door projecten als Speaking Minds te erkennen, laat UNESCO zien dat wereldburgerschap begint bij luisteren naar jongeren en hen serieus nemen.
Wat kan een wereldburger zelf doen om de wereld een beetje beter te maken?
Een wereldburger kan beginnen met luisteren. Luisteren naar anderen, naar verhalen die je nog niet kent, en openstaan voor andere perspectieven. Kleine acties maken een groot verschil: je uitspreken tegen onrecht, je inzetten voor je buurt of school. Wereldburgerschap begint bij jezelf, maar groeit door verbinding met anderen. We zijn als volwassenen vaak geneigd te denken ‘dit is al een keer geprobeerd’ en ‘dit gaat toch niet werken’. Wanneer je in staat bent om dat los te laten en echt te luisteren naar jongeren en hun wensen en behoeftes, ontstaan de mooiste dingen. Andersom werkt het ook zo: we houden bij of jongeren de intentie hebben om te stemmen bij de eerstvolgende verkiezingen en we zien dat dit na het volgen van een Speaking Minds traject hoger is dan daarvoor.
Speaking Minds laat zien dat jongeren niet de toekomst zijn, maar ook het heden vormgeven. Hun ideeën, vragen en dromen zijn essentieel voor een rechtvaardige en duurzame wereld. We hopen dat deze prijs helpt om hun stem nog luider te laten klinken.
Annika Meerman
− Save the Children −
Wereldburgerschap.Community
Wereldburgerschap.Community helpt met de Wereldburgerschap-cirkel en andere tools scholen, schoolbesturen en onderwijsprofessionals door heel Nederland om Burgerschap invulling te geven met Wereldburgerschap. Met meer aandacht voor duurzame ontwikkeling, mensenrechteneducatie en wereldperspectieven.
Wereldburgerschap wordt stevig verankerd in lessen, schoolbeleid en schoolcultuur. Activiteiten omvatten trainingen, verandertrajecten met scholen, schoolbesturen en andere onderwijsorganisaties, met hulpmiddelen zoals de Wereldburgerschap-cirkel en ‘10 keer meer geschiedenis’.
Waarom vind je dat dit project een prijs moet winnen?
Omdat het laat zien dat wereldburgerschapsonderwijs een manier is om onderwijs relevanter, inclusiever en toekomstgericht te maken. We maken abstracte doelen concreet en praktisch voor scholen, terwijl ze tegelijk aansluiten bij onder andere de duurzame ontwikkelingsdoelen en UNESCO’s aanbevelingen.
Als je kijkt naar alle crisissen in Nederland en in de wereld vandaag, waaronder de klimaatcrisis, uitsluiting, ongelijkheid en het opkomend fascisme, dan is dit heel hard nodig – in Nederland én internationaal. En het laat zien hoe Nederland een voorbeeld kan zijn voor scholen wereldwijd.
Waar ben je in het bijzonder trots op?
Het mooiste is dat scholen aangeven dat dit hen echt houvast geeft om van burgerschap naar wereldburgerschap te bewegen - een verandering die blijvend en systemisch is.
Wat kan een wereldburger zelf doen om de wereld een beetje beter te maken?
Begin klein: luister, stel vragen, denk kritisch. Kies bewust in je dagelijks leven: rechtvaardig, duurzaam, met oog voor anderen, dichtbij en ver weg en voor de natuur en de aarde.
Ga de natuur in, zoek verbindingen, wissel uit en leef je in: met klasgenoten, collega’s, buren of met gemeenschappen elders in de wereld. Wereldburgerschap kun je op talloze manieren concreet maken: door kleine of grote stappen in je klas, buurt of werk, en door verbinding te zoeken met wereldwijde vraagstukken zoals klimaat, mensenrechten en inclusie.
Wereldburgerschapseducatie is urgenter dan ooit.
Miguel Heilbron
− Werreldburgerschap.Community −