De website unesco.nl bleef in 2018 het belangrijkste communicatiekanaal voor de Commissie. Het aantal sessies steeg met 6,5% naar 182.500.

Externe Communicatie

In 2017 besloot de Commissie om een nieuwe website te laten ontwerpen en bouwen. Maar om die wens te kunnen realiseren bleek een verplichte aanbestedingsprocedure voor de bouw noodzakelijk. Hierdoor liep het project een vertraging op van een klein half jaar. Begin december 2018 ging de nieuwe site live.

De nieuwe site heeft een hedendaagse vormgeving, beschikt over een verbeterde navigatie en biedt veel meer mogelijkheden om informatie aantrekkelijk te presenteren ten opzicht van de vorige versie van Unesco.nl.

Image
De werelderfgoedkaart is volledig opnieuw opgebouwd en de best bezochte sectie van de website unesco.nl.

De website probeert recht te doen aan het geheel waar Unesco en de Nederlandse Unesco Commissie voor staan: het brede mandaat van de organisatie – naast cultuur, ook onderwijs, wetenschap en communicatie & informatie – maar ook aan thema's die deze domeinen doorsnijden, zoals de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, de mensenrechten en ethiek.

De website maakt meer gebruik van beeld en video en inhoudelijk is er meer ruimte gemaakt voor opiniestukken. Vlaggenschip is de volledig vernieuwde interactieve werelderfgoedkaart met daarop alle 1092 werelderfgoedsites met Nederlandse omschrijvingen en foto's. De informatie in de kaart kan ook als lijst worden gepresenteerd, zodat de toegankelijkheid van de informatie op verschillende manieren is gewaarborgd.