Unesco-scholencafés

Unesco-scholencafés

Maar ook projecten van of met Unesco Parijs, inspiratiesessies rond een specifiek thema (bijvoorbeeld sustainable development goals, subsidies, transformatief onderwijs) of we spelen in op een concrete vraag van een school. 

De cafés vinden plaats steeds op de eerste dinsdag van de maand om 15u (m.u.v. vakanties).

Planning 2025

Dinsdag 4 februari 15:00 uur - de VO-content cup 

Dinsdag 4 maart 15:00 uur - Caravan Via Egnatia

Dinsdag 1 april 15:00 uur

Dinsdag 3 juni 15:00 uur

Wil je meedoen, meedenken of heb je een goed idee voor een onderwerp? Mail aan info@unesco.nl 

Voorbeelden van eerdere sessies:

6 februari 2024
Wegwijs met wikiwijs: zoeken, maken en delen van Unesco-lesmaterialen in wikiwijs
Padlet van deze sessie: tips voor Wikiwijs en ruimte voor vragen en opmerkingen.

5 maart 2024 - Internationale samenwerking 
Nederland heeft een gedeeld verleden met een heel aantal landen, waaronder Indonesië en de Caribische delen van het koninkrijk. Vorig jaar hebben we een mooi project georganiseerd tussen twee Nederlandse en twee Indonesische scholen aan de hand van archiefstukken van de VOC en de verhalen van Prins Diponegoro. 

Unesco en het Nationaal Archief willen deze samenwerking graag een vervolg geven en uitbreiden, en daar gaan we het over hebben in deze editie van het Unesco-café. 

Padlet van deze sessie, met tips, links en een mogelijkheid om partners te zoeken.

2 april 2024
Kwaliteitskader Unesco-scholen 2024 
Het kwaliteitskader voor Unesco-scholen wordt vernieuwd. Hoe gaat het er uit zien en wat betekent dat voor de praktijk? In deze editie van het Unesco-café gaat Jan Berkvens met de scholen in gesprek over de veranderingen in het kwaliteitskader en in de strategie voor de scholen. Sheets.

4 juni 2024
Nieuw lesmateriaal Werelderfgoed 

1 oktober 2024 - sociaal ondernemen met kinderen
Kinderen leren om actief de wereld een beetje mooier te maken, dat is waar wij op de Marnix Academie (Pabo) op inzetten in verschillende programma’s. Sociaal ondernemerschapsonderwijs sluit aan bij actief burgerschap. Het gaat over de wisselwerking tussen de ontwikkeling van betrokkenheid, compassie en zorg, en het herkennen van kansen om bij te dragen aan duurzame ontwikkeling, het genereren van ideeën én het uitvoeren van initiatieven. Sociaal ondernemen met leerlingen vraagt van leerkrachten naast een maatschappelijke sensitiviteit o.a. de kunst om de kinderen aan het roer te laten. Binnen ons curriculum oefenen we beiden. 
In dit Unesco-café vertellen we jullie kort op welke manier wij hier op onze opleiding vorm aan geven. Daarnaast zijn we erg benieuwd naar jullie voorbeelden en ervaringen.  

5 november 2024
Netwerk mediawijsheid
Tijdens dit Unesco-café vertelt Geert van der Veen, communicatieadviseur bij Netwerk Mediawijsheid, meer over de waarde van mediawijsheid in het onderwijs. We zoomen daarnaast in op verschillende manieren waarop je als onderwijzer met het onderwerp nieuwswijsheid aan de slag kunt gaan en uiteraard mag je hierbij zélf aan de slag met onderwerpen als nepnieuws, filterbubbels en het voeren van gesprekken over moeilijke (nieuws)thema’s. 
Aanmelden voor deze sessie

3 december
Discriminatie bespreekbaar maken – onderdeel van burgerschapsvorming
Karen Polak van de Anne Frank Stichting zal tijdens dit Unesco-café de blended learning toolbox Stories that Move introduceren en ingaan op lastige situaties die docenten kunnen meemaken in de klas als het onderwerp van gesprek discriminatie is.  
Heb je ervaring met onderdelen van de toolbox of met het bespreekbaar maken van ongelijke behandeling in de klas, dan is dat een waardevolle bijdrage. We zullen ook ingaan op hoe je op de Dag van de Rechten van de Mens (de week daarop) concreet aan de slag kan.

Stories that Move is een gratis online toolbox voor onderwijs over diversiteit en discriminatie, op basis van echte verhalen en ervaringen van Europese jongeren. Het biedt tal van mogelijkheden om met leerlingen in gesprek te gaan over de gevoeligheid en complexiteit van het omgaan met vooroordelen en uitsluiting. Het wordt veel gebruikt in taallessen (er zijn acht taalversies waaronder Engels, Duits, Spaans en Nederlands), maatschappijleer, geschiedenis en levensbeschouwing.
Aanmelden voor deze sessie

Eerdere schooljaren:
Keizer Karel College en de dictatuurshow
Wereldburgerschap
Diversiteit en inclusie
Immaterieel Erfgoed

Loading...