‘Since wars begin in the minds of people, it is in the minds of people that the defences of peace must be constructed’. Dit is de basis onder het werk van Unesco: via onderwijs, cultuur en wetenschap op weg naar meer vrede en verdraagzaamheid. Unesco-scholen ondersteunen deze missie door via thema's als wereldburgerschap, duurzame ontwikkeling en intercutureel leren hun leerlingen vertrouwd te maken met hun verantwoordelijkheid als wereldburger.
Unesco-scholennetwerk
Resultaten
Nederland was een van de zes eerste landen die deelnamen aan het Unesco-scholennetwerk, opgericht in 1953. Het netwerk is toegankelijk voor scholen in het basis- en voortgezet onderwijs, Middelbaar en Hoger Beroepsonderwijs en Lerarenopleidingen. Op dit moment (najaar 2024) telt de Nederlandse tak van het Unesco-scholennetwerk 79 scholen. Ook Aruba, Curaçao en Sint Maarten hebben Unesco-scholen.
Internationaal telt het scholennetwerk zo'n 12.000 scholen. Veel van de Nederlandse scholen hebben samenwerkingen met Unesco-scholen elders op de wereld, en meestal aan de hand van een van de Unesco-thema's. Zo zijn er bijvoorbeeld samenwerkingen met Japan, Oekraïne, Indonesië en Brazilië.
Eens per jaar vindt de Unesco-scholendag plaats, waar alle Nederlandse scholen elkaar kunnen ontmoeten. Online treffen zij elkaar door het jaar heen in de Unesco-cafés, en ook het hoofdkantoor van Unesco in Parijs organiseert regelmatig webinars en projecten.
Als toegevoegde waarde van het Unesco-profiel voor hun school noemen scholen het grote netwerk van waaruit initiatieven en ideeën binnenkomen, de mogelijkheid om een heldere lijn aan te brengen in activiteiten en projecten op school en de Unesco-waarden van vrede en verdraagzaamheid.
In Wikiwijs heeft Unesco een collectie lesmaterialen. Deze materialen zijn gemaakt door Unesco-scholen, of behandelen voor Unesco relevante onderwerpen.
De Unesco-jongerencommissie verzorgt gastlessen over Unesco. Deze commissie bestaat uit jongeren tussen de 16-24 jaar uit het voortgezet onderwijs, MBO, HBO en universiteit.
Scholen met interesse om toe te treden tot het netwerk vullen een werkplan in, waarin zij beschrijven op welke manier zij aandacht (willen) besteden aan de vier Unesco thema's: vrede en mensenrechten, intercultureel leren, duurzame ontwikkeling en wereldburgerschap. Na goedkeuring van dat werkplan draait de school een jaar mee als oriëntatieschool in het netwerk. Daarna kan de school, wederom na goedkeuring, de officiële toestemming van Unesco Parijs aanvragen.
Het netwerk kent een beperkt aantal verplichtingen. Unesco vraagt iedere school een coördinator beschikbaar te stellen die netwerkbijeenkomsten bijwoont en optreedt als contactpersoon. Deze coördinator levert ieder jaar een jaarverslag in of zorgt dat de school meedoet aan een collegiale visitatie.
Videos
Verbind je met Unesco
Nederland telt een groot netwerk van aan Unesco gerelateerde sites, scholen, instanties en prijzen. Daarnaast werkt de Unesco Commissie samen met een groot netwerk van experts.