Daisy Mertens benoemd in de Unesco Commissie
Daisy Mertens benoemd in de Unesco Commissie
Mertens is leerkracht in het basisonderwijs en geeft les in de ondersteuningsklas inclusief onderwijs op een school in Helmond. Per 1 oktober start ze, samen met collega's, een nog op te zetten taalschool in Panningen, een school voor nieuwkomers.
“Ik ben vereerd om deel uit te maken van de Unesco Commissie. Ik kijk ernaar uit om mijn kennis, ervaring en passie in te zetten om bij te dragen aan inclusieve en kwaliteitsvolle educatie voor iedereen. Daarbij zijn mijn leerlingen de belangrijkste inspiratiebron. Elke dag weer laten ze zien hoe belangrijk het is dat ik met mijn voeten in de klei blijf staan. Zij leren me open kijken, maken de dingen niet al te ingewikkeld, houden me een spiegel voor, weten als geen ander hoe je kunt verbinden en kunnen strategische en onbevangen adviezen geven. Zíj laten zien wat er nodig is qua verbetering: in onze systemen, wat betreft de kwaliteit van onderwijs en in ons denken.”, aldus Mertens.
In 2016 was ze Leraar van het Jaar en in 2019 finalist voor de Global Teacher Prize. Ze is ook lid van de Onderwijsraad.
Ze werkte een tijd in Sint Maarten en maakte met andere docenten studiereizen naar landen als Ethiopië, Malawi en Sri Lanka. Samen met hen en met de lokale docenten bereidden ze lessen voor, gaven de lessen met behulp van co-teaching en evalueerden. Mertens: “Vanuit gelijkwaardigheid en met interculturele sensitiviteit mocht ik wat brengen: mijn ervaringen als leerkracht in Nederland, maar ik mocht nog véél meer halen. Onderwijs in zijn puurste vorm: interactie tussen leerkracht en leerling. Onder mangobomen, in klassen met 120 leerlingen en groepen waar inclusief onderwijs geen keuze is. Ervaringen en lessen voor het leven die me nederig houden in mijn eigen context en me een sterkere wereldburger maken voor mijn leerlingen.”