Dag 1 – Building Futures, Building Trust
Het centrale thema van de eerste dag was vertrouwen als een essentiële bouwsteen voor een toekomstbestendige cultuursector. Sprekers en deelnemers reflecteerden gezamenlijk op de verbinding tussen systeem- en leefwerelden.
De conferentie werd geopend door Willem Schinkel en Malique Mohamud die analyses gaven van de spanningen tussen bestuurlijke systemen en de culturele sector. Zij benadrukten het belang van zogenaamde ‘tussenruimten’ en niches binnen stedelijke omgevingen als plekken waar vernieuwende culturele dynamiek ontstaat.
Een paneldiscussie onder leiding van Lisanne Bedaux (Nederlandse Unesco Commissie) verkende de migrantenwinkelstraat als een campus van alledaagse kennis. Er werd uitgebreid stilgestaan bij de noodzaak om nieuwe infrastructuren te ontwikkelen die vertrouwen en co-creatie bevorderen. Onderzoeker Aki Negate presenteerde het innovatieve concept van een burgertraineeship met basisinkomen als middel om mensen de ruimte te geven voor zelfontplooiing en actieve deelname aan de samenleving. Architecten Zico Lopes en ontwerper Nabiha Zaïd illustreerden hoe fysieke ruimtes en architectuur kunnen bijdragen aan inclusieve culturele groei en participatie. Dit werd verder geconcretiseerd aan de hand van de om de hoek gelegen Schiedamseweg, de winkelstraat op de grens van de wijken Bospolder/Tussendijken.
De dag werd afgesloten door Barbara de Greeff (interim-directeur Fonds voor Cultuurparticipatie) en Bernt Schneiders (directeur VSBfonds). Zij pleitten voor trust-based grantmaking en een intensieve dialoog met aanvragers als manieren om culturele projecten duurzamer te ondersteunen. Tegelijkertijd klonk er kritiek op gevestigde instellingen, die meer ruimte zouden moeten maken voor grassroots-initiatieven en innovatieve ideeën.
Dag 2 – News Media Examined: Representatie en betrouwbaarheid in nieuwsmedia
Tijdens de tweede dag stond de rol van de media centraal, met een focus op representatie en alternatieve online mediakanalen. Yvonne Zonderop (lid Nederlandse Unesco Commissie) opende de dag met een oproep tot reflectie. Zij stelde dat de mainstream media vaak conservatief zijn en traag veranderen. Hoewel er stappen worden gezet richting meer diversiteit, blijft de behoefte aan onafhankelijke, kritische journalistiek groot.
Tijdens een paneldiscussie met rapper Appa (Rachid El Ghazaoui), Bob Sneevliet (Left Laser), en programmamaker Karim Amghar werd de spanningsrelatie tussen mainstream media en alternatieve platforms besproken. Redacteur Abdou Bouzerda en kunstenaar en activist Quincy Gario reflecteerden vervolgens op dit panel. De sprekers benadrukten de noodzaak van versterking van eigen mediamiddelen, zonder afhankelijk te zijn van traditionele mediakanalen. Er klonk ook kritiek op de journalistiek, die soms de belangen van dominante groepen lijkt te versterken. Tegelijkertijd werd het belang van kritische denkvaardigheden in het onderwijs benadrukt als instrument om de maatschappelijke invloed van media beter te begrijpen.
Alternatieve platforms, zoals sociale media, bieden kansen voor meer diversiteit in stemmen en perspectieven, maar staan ook bloot aan uitdagingen. Algoritmes die extreme meningen belonen, kunnen bijdragen aan polarisatie en ongenuanceerde berichtgeving, zo werd geconstateerd. Presentator Evita de Roode begeleidde de avond met verve en zorgde voor vlotte interactie met de zaal.
Aansluitend werd het internationale perspectief besproken in een gesprek tussen rapper Lowkey (Kareem Dennis) en Chris de Ploeg aangevuld met vragen en opmerkingen uit de zaal. Met name aan de hand van internationale conflicten zoals die in Gaza werd geïllustreerd hoe perpectieven en narratieven in journalistiek en media worden gemist. Herkenbaar vanuit het superdiverse publiek, die avond tijdens de CCC.
Dag 3 – Fieldwork: Best practices en toekomstperspectieven
De conferentie werd afgesloten met een showcase van inspirerende good practices in de media- en creatieve sector. De dag begon met een boeiend gesprek, geleid door schrijver Munganyende, tussen regisseur Hesdy Lonwijk en Chafina Bendahman (oprichter van ROSE stories). Zij spraken over authentieke verhalen, series zoals Mocro Maffia en initiatieven als Rose Stories. Ze benadrukten hoe authenticiteit en representatie het culturele ecosysteem kunnen versterken.
Journalist en presentator Ikenna Azuike en regisseur Soraya Pol reflecteerden op hun VPRO-documentaireserie De Afro-Europeaan. Zij bespraken de complexiteit van diaspora-identiteiten binnen de Europese context en hoe dit spanningsveld een bron van inspiratie kan zijn. Gordon Sena van het Culture Capital Fund belichtte tot slot de impact van kleinschalige financiering bij het ondersteunen van alternatieve projecten en grassroots-initiatieven.
Een centraal thema van de dag was het belang van gemeenschapsgedreven projecten en de erkenning van diversiteit binnen creatieve processen. De conferentie eindigde met een gevoel van hoop en urgentie: de cultuur- en mediasector moet ruimte blijven maken voor nieuwe stemmen en experimenten om relevant en toekomstbestendig te blijven.