Unesco heeft twee Engelstalige AI Competency Frameworks uitgebracht: één voor docenten en één voor leerlingen en studenten. Deze kaders zitten vol concrete tips om docenten te helpen AI op een verantwoorde en effectieve manier in te zetten. Uitgangspunt is dat AI de mens dient, niet andersom.
Het kader voor docenten richt zich op vijf overlappende thema’s:
- Mensgerichte mindset: leraren moeten AI op een manier gebruiken die menselijk contact en mensenrechten centraal stelt.
- AI-ethiek: docenten moeten inzicht hebben in de ethiek van AI en er op een verantwoorde manier mee omgaan.
- Basiskennis van AI-toepassingen: onderwijzers begrijpen hoe AI werkt en hoe ze het veilig kunnen gebruiken in de klas.
- AI in pedagogiek: leraren begrijpen hoe ze AI kunnen integreren in hun lesmethoden, zodat dit het leerproces ten goede komt.
- AI voor professionele ontwikkeling: docenten gebruiken AI om hun eigen vaardigheden en kennis verder te ontwikkelen.
Docenten kunnen aan de hand van het raamwerk hun vaardigheden in drie stappen uitbreiden: van Verwerven (basiskennis), naar Verdiepen en vervolgens Creëren.
Het tweede framework voor leerlingen en studenten richt zich op het ontwikkelen van vaardigheden die jonge mensen in staat stellen verantwoordelijke burgers te worden in een AI-wereld. De competenties lijken op die voor docenten, en zijn ook verdeeld in drie niveaus: Begrijpen, Toepassen, en Creëren. De nadruk ligt op het kritisch beoordelen van AI-toepassingen en het bevorderen van ethisch verantwoord en duurzaam AI-ontwerp. Beide raamwerken zijn niet alleen relevant voor docenten, maar ook voor schoolleiders, bestuurders, en beleidsmakers.
Lees de raamwerken voor docenten en voor leerlingen en studenten.
Unesco werkt al langer rondom het thema AI en educatie. Een aantal relevante uitgaven zijn:
- De Aanbeveling over de ethiek van AI (2021)
- Een richtlijn voor beleidsmedewerkers over AI in het onderwijs (2021)
- Een richtlijn voor generatieve AI in onderwijs en onderzoek (2023)
Verder lezen
Een Nederlandstalige handreiking voor docenten die nieuwsgierig zijn naar AI, maar nog niet precies weten waar te beginnen.