Nieuwe Unesco-leerstoel over Futures Literacy aan Hanzehogeschool

Nieuwe Unesco-leerstoel over Futures Literacy aan Hanzehogeschool

Unesco heeft recent de Hanzehogeschool Groningen een Unesco-leerstoel toegekend op het gebied van Futures Literacy (FL). FL is een manier om onze aannames over de toekomst te gebruiken, om anders naar het heden te kijken.

Iedere dag gebruiken we de toekomst: we dromen en we voorspellen. Dit doen we vanuit onze aannames, waar we vervolgens onze beslissingen op baseren. Het Futures Literacy team van de Hanzehogeschool houdt zich bezig met de vraag: hoe kunnen we ons meer bewust worden van hoe we de toekomst kunnen gebruiken? Want door meer inzicht te krijgen in onze aannames over de toekomst, zijn we in staat anders naar het heden te kijken.

Onder leiding van Loes Damhof heeft zich een team van docenten in de methode bekwaamd. Inmiddels zijn tientallen studenten en professionals binnen en buiten de Hanzehogeschool Groningen erin opgeleid. Leerstoelhouder van deze chair is Paul Beenen

Unesco Leerstoel

Voor de toekenning van de Unesco-leerstoel is onder meer gekeken naar de aansluiting bij de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. De wijze waarop de Hanzehogeschool studenten opleidt tot ‘change agents’ die een bijdrage leveren aan deze doelen, oogstte veel waardering. “De mooie nieuwe leerstoel Futures literacy is veelbelovend voor onderwijsvernieuwing in de wereld en daarom voor Unesco van grote waarde. We kijken uit naar de verbinding tussen Groningse en Parijse initiatieven”, aldus Andrée van Es, voorzitter van de Unesco Commissie.

Netwerk

De Hanzehogeschool is door de Leerstoel onderdeel geworden van het wereldwijde leerstoelennetwerk van Unesco, waarbinnen vooraanstaande experts kennis uitwisselen en onderzoek en training stimuleren. De leerstoel is de zevende in Nederland en maakt deel uit van een groep van acht internationale Unesco-leerstoelen over Futures Literacy.

Loading...