Kom naar de Cultural Currency Conference!

Kom naar de Cultural Currency Conference!

22, 23 en 24 november
Keilepand, Keilestraat 9F, 3029 BP, Rotterdam

Van 22 – 24 november organiseert The Niteshop een conferentie rond de toekomst van een alternatief en inclusief cultuur- en medialandschap. We gaan in gesprek over diversiteit in steden en in digitale ruimtes, evenals de impact daarvan op ons dagelijks leven. 

Vorig jaar werd het Unesco-beleidsadvies On(ver)vangbaar. De innovatieve kracht van the culture tijdens de conferentie gepresenteerd. Een rapport over op welke manieren the culture essentieel is voor het huidige media- en cultuurbeleid en hoe systeem- en leefwereld, formaliteit en informaliteit moeten worden samengebracht. Dit jaar borduren we hierop voort: Hoe zit het eigenlijk met representatie in het cultuur- en medialandschap? Zitten we op de goede weg, of is het tijd om nieuwe benaderingen te onderzoeken en ontwerpen? 

Drie dagen lang worden denkers en makers samengebracht, van institutionele hervormers tot radicale grensverleggers. Zij spreken graag met jullie over de rol van cultuur in belangrijke maatschappelijke opgaven en het creëren van een toekomstbestendige samenleving. Wat is de rol van alternatieve infrastructuren hierin? En welke impact hebben geopolitiek en migratie? De creativiteit van de Buurt en the culture staan hier centraal, juist omdat dít creatief kapitaal onmisbaar is bij het tackelen van deze problemen. De Cultural Currency Conference is mede tot stand gekomen in samenwerking met de Boekmanstichting en de Nederlandse Unesco Commissie. 

Wat is the Culture?

Image

The culture is een cultureel ecosysteem dat het middelpunt vormt van het culturele leven van jonge generaties. Een precieze definitie is lastig omdat binnen the culture continu processen van vernieuwing, herwaardering en herschikking plaatsvinden. De uitkomsten van deze processen zijn breed en divers. Daarnaast worden door de mensen die zichzelf als onderdeel van the culture beschouwen, verschillende omschrijvingen en definities gehanteerd. 

Desalniettemin is in de beschrijvingen van hun gemeenschap een rode draad te ontdekken. Zij vinden elkaar in een combinatie van kenmerken en waarden. Veel van de filosofische waarden van hiphop zijn terug te vinden in de mindset van de mensen binnen the cultureHiphopmotto’s zoals ‘each one teach one’, ‘speak truth to power’ en ‘change the game’ vormen de basis. De uitingsvormen, zoals ontwerp, mode, muziek, film en kunst, zijn beïnvloed door postkoloniale migratie en zijn sterk geworteld in (afro-)diasporische culturele productie. Omdat the culture een duidelijke diasporische basis heeft, ontstaat dit culturele ecosysteem voornamelijk in stedelijke omgevingen en migrantenwijken.

Programma

  • Vrijdag 22 november: Building Futures, Building Trust

Dag 1 gaat over de rol van cultuur in de maatschappij. Aan de hand van het vorig jaar gepresenteerde Unesco-rapport (On)vervangbaar richten we ons op de rol die vertrouwen speelt in de culturele sector (en het ontbreken daarvan). Vertrouwen dat essentieel is om samen de toekomst vorm te geven. Welke impact heeft dit op de cultuur en op welke rol vervullen financiers en beleidsmakers hierin? We duiken in de door The Niteshop ontwikkelde Campus en gaan in gesprek met verschillende experts. 

  • Zaterdag 23 november: News Media Examined

Nieuwsmedia is essentieel als betrouwbare bron in deze tijden van toenemende (mis)informatie en geopolitieke spanningen. Tegelijkertijd winnen online nieuwsplatforms, zoals cestmocro, steeds meer populariteit. Dit leidt tot de vraag: is er genoeg plek aan tafel, of hebben we meer onafhankelijke media nodig? Hoe gaat de mainstream media om met deze ontwikkelingen en zijn zij in staat om de benodigde veranderingen teweeg te brengen? Tijdens een gesprek met Nederlandse mediamakers en journalisten onderzoeken we wat de voorwaarden zijn voor een inclusief verhaal en in welke mate de Nederlandse media de belofte waarmaken om ‘waakhonden van de democratie’ te zijn. 

  • Zondag 24 november: 

We sluiten de conferentie af met een programma over best practices in het media- en ontwerpveld met een nadruk op film. Aan de hand van een aantal projecten bespreken we het concept ‘eigen’ en hoe authenticiteit vorm krijgt in het hedendaagse cultuurlandschap. Deze zondag biedt een platform voor grensverleggende ontwikkelingen in media en design en ontleden we de (toekomstige) best practices. 

Hou de website of Instagram in de gaten voor meer informatie. Of vind je tickets hier

De Cultural Currency Conference wordt mede mogelijk gemaakt door Gemeente Rotterdam | Keilecollectief | Nieuwe Instituut | Stimuleringsfonds Creatieve Industrie | VSB Fonds

Loading...