Vorig jaar werd het Unesco-beleidsadvies On(ver)vangbaar. De innovatieve kracht van the culture tijdens de conferentie gepresenteerd. Een rapport over op welke manieren the culture essentieel is voor het huidige media- en cultuurbeleid en hoe systeem- en leefwereld, formaliteit en informaliteit moeten worden samengebracht. Dit jaar borduren we hierop voort: Hoe zit het eigenlijk met representatie in het cultuur- en medialandschap? Zitten we op de goede weg, of is het tijd om nieuwe benaderingen te onderzoeken en ontwerpen?
Drie dagen lang worden denkers en makers samengebracht, van institutionele hervormers tot radicale grensverleggers. Zij spreken graag met jullie over de rol van cultuur in belangrijke maatschappelijke opgaven en het creëren van een toekomstbestendige samenleving. Wat is de rol van alternatieve infrastructuren hierin? En welke impact hebben geopolitiek en migratie? De creativiteit van de Buurt en the culture staan hier centraal, juist omdat dít creatief kapitaal onmisbaar is bij het tackelen van deze problemen. De Cultural Currency Conference is mede tot stand gekomen in samenwerking met de Boekmanstichting en de Nederlandse Unesco Commissie.
Wat is the Culture?
The culture is een cultureel ecosysteem dat het middelpunt vormt van het culturele leven van jonge generaties. Een precieze definitie is lastig omdat binnen the culture continu processen van vernieuwing, herwaardering en herschikking plaatsvinden. De uitkomsten van deze processen zijn breed en divers. Daarnaast worden door de mensen die zichzelf als onderdeel van the culture beschouwen, verschillende omschrijvingen en definities gehanteerd.
Desalniettemin is in de beschrijvingen van hun gemeenschap een rode draad te ontdekken. Zij vinden elkaar in een combinatie van kenmerken en waarden. Veel van de filosofische waarden van hiphop zijn terug te vinden in de mindset van de mensen binnen the culture. Hiphopmotto’s zoals ‘each one teach one’, ‘speak truth to power’ en ‘change the game’ vormen de basis. De uitingsvormen, zoals ontwerp, mode, muziek, film en kunst, zijn beïnvloed door postkoloniale migratie en zijn sterk geworteld in (afro-)diasporische culturele productie. Omdat the culture een duidelijke diasporische basis heeft, ontstaat dit culturele ecosysteem voornamelijk in stedelijke omgevingen en migrantenwijken.
Programma
Vrijdag 22 november: Building Futures, Building Trust
Dag 1 gaat over de rol van cultuur in de maatschappij. De samenleving verandert en vraagt om een concrete respons. Aan de hand van het vorig jaar gepresenteerde Unesco-rapport "(On)vervangbaar. De innovatieve kracht van the culture," richten we ons op de rol die vertrouwen speelt in de culturele sector (en het ontbreken daarvan). Vertrouwen dat essentieel is om samen de toekomst vorm te geven. Welke impact heeft dit op de cultuur en op welke rol vervullen financiers en beleidsmakers hierin?
Zaterdag 23 november: News Media Examined
Nieuwsmedia zijn essentieel als betrouwbare bron in deze tijden van toenemende desinformatie en geopolitieke spanningen, maar zijn de mainstream media in staat om de benodigde veranderingen teweeg te brengen? In gesprek met Nederlandse mediamakers en journalisten onderzoeken we wat de voorwaarden zijn voor een inclusief verhaal en in welke mate de Nederlandse media de belofte waarmaken om ‘waakhonden van de democratie’ te zijn.
Zondag 24 november: Fieldwork: Dissecting Best Practices
We sluiten CCC ’24 af met een selectie van projecten en initiatieven uit het media- en creatieve veld. Zijn dit de (future) best practices? Begin je zondag met een gesprek tussen Hesdy Lonwijk, de regisseur achter het laatste seizoen van de hit-serie ‘Mocro Maffia,’ en Chafina Bendahman, de creatieve kracht en oprichter van het productiecollectief ‘Rose Stories.’ Gevolgd door Ikenna Azuike en Soraya Pol, de makers van de VPRO-documentaireserie ‘De Afro-Europeaan.’ We eindigen met een presentatie van Gordon Sena: initiatiefnemer van het Culture Capital Fund. We bespreken met hen het concept ‘eigen’ en hoe authenticiteit vorm krijgt in het hedendaagse cultuurlandschap. Hoe staat het ervoor? En wat maakt ons enthousiast?