Voorlopig programma
9:30 - 11:30 bijeenkomst voor Unesco-leerlingenwerkgroepen, georganiseerd door de Unesco Jongerencommissie.
11:30-12:30 inloop en lunch
12:30-13:30
Opening door Lucas Rurup, locatiedirecteur Inholland Den Haag
Keynote door Kathleen Ferrier, voorzitter Nederlandse Unesco Commissie
Overhandiging eerste exemplaar tweede editie Handboek Burgerschapsonderwijs, editie Wereldburgerschap
13:45-16:30 workshops
Ronde 1: 13:45 - 14:30
Ronde 2: 14:45 - 15:30
Ronde 3: 15:45 - 16:30
Ronde 1
Lokaal 1-130 De dialoog als burgerschapsinstrument
Lokaal 1-141 AI in het onderwijs: zo begin je
Lokaal 2-141 Leerlijn wereldburgerschap: hoe nu verder?
Ronde 2
Lokaal 1-130 De dialoog als burgerschapsinstrument
Lokaal 1-141 Workshop voor po en vo Anne Frank videodagboek
Lokaal 2-141 Leerlijn wereldburgerschap: hoe nu verder?
Ronde 3
Lokaal 1-130 Hoe vertel je het verhaal van Unesco & logogebruik
Lokaal 1-141 Workshop Stories that Move – wereldburgerschap voor het vo
Lokaal 2-141 Workshop Werelderfgoededucatie
Beschrijvingen per workshop:
Workshop ‘De dialoog als burgerschapsinstrument’
Het bureau Diversion, SLO en vertegenwoordigers van een aantal lerarenopleidingen hebben de methodiek ‘De dialoog als burgerschapsinstrument’ ontworpen om met leerlingen (po en vo)/studenten het gesprek over (gevoelige) maatschappelijke thema’s aan te kunnen gaan en zo leerlingen/studenten een gedegen basis in burgerschap mee te geven. In deze workshop gaan de deelnemers na een korte toelichting op de methodiek aan de slag met een werkvorm uit één van de fasen van het instrument. De workshop wordt verzorgd door Astrid van Schoonacker-de Groot. Astrid is binnen de faculteit Educatie van Hogeschool Leiden o.a. de coördinator Wereldburgerschap, Inclusie en Internationalisering’.
Hoe vertel je het verhaal van Unesco & logogebruik
Een praktische workshop over logogebruik en het vertellen van het verhaal van Unesco.
Leerlijn wereldburgerschap: hoe nu verder?
Bureau Common Ground
Hoe voorkom je dat je leerlijn burgerschap ergens in een la belandt en niet gebruikt wordt in de lespraktijk? In deze bijeenkomst staan we stil bij het implementeren van de leerlijn wereldburgerschap bij jou op school. We zullen aandacht besteden aan de stappen die gezet moeten worden om je collega’s te betrekken bij het praktijk maken en evalueren van de leerlijn wereldburgerschap.
Workshop Werelderfgoededucatie
De Nederlandse Werelderfgoedsites zijn verenigd in de Stichting Werelderfgoed Nederland. Zij werken onder andere samen aan werelderfgoededucatie: alle sites ontwikkelen educatieve programma's en een gezamenlijke strategie. Anja Sinnige van de Stichting Werelderfgoed laat zien wat er allemaal is en gaat graag in gesprek over hoe dat aansluit op de behoefte van de scholen.
AI in het onderwijs: zo begin je
Hoeveel van jouw leerlingen of studenten gebruiken regelmatig een chatbot zoals ChatGPT? En weet je zelf goed welke mogelijkheden nieuwe AI-tools allemaal bieden? Jon Verriet van de Nederlandse Unesco Commissie gaat met je in gesprek over AI in het onderwijs, en vertelt over de handreiking die de Unesco Commissie vorige maand uitbracht.
Workshop voor po en vo Anne Frank videodagboek
Het dagboek van Anne Frank staat in het Unesco Memory of the World Register. Om het verhaal van Anne Frank en de Jodenvervolging op een aansprekende manier aan jongeren te vertellen, heeft de Anne Frank Stichting de YouTube serie Het Anne Frank videodagboek gemaakt. Maak kennis met de extra educatieve afleveringen en het bijbehorende lesmateriaal dat is ontwikkeld voor po en vo.
Workshop Stories that Move – wereldburgerschap voor het vo
Maak kennis met Stories that Move, een gratis online toolbox over diversiteit en discriminatie, op basis van echte verhalen en ervaringen van Europese jongeren. Door middel van storytelling leren jongeren over de ervaringen van hun leeftijdgenoten, met een grote verscheidenheid aan achtergronden. De toolbox biedt kant-en-klare lessen in een veilige online leeromgeving. Stories that Move wordt ook vaak ingezet voor internationale uitwisselingsprojecten.
16:30 afsluiting en borrel