Voorlopig programma
9:30 - 11:30 bijeenkomst voor Unesco-leerlingenwerkgroepen, georganiseerd door de Unesco Jongerencommissie.
11:30-12:30 inloop en lunch
12:30-13:30 Keynote van dr. John Johnston (Engelstalig)
Unesco-leerstoelhouder in Issued Based Arts Education
13:45-16:30 workshops
Ronde 1: 13:45 - 14:30
Ronde 2: 14:45 - 15:30
Ronde 3: 15:45 - 16:30
Workshop ‘De dialoog als burgerschapsinstrument’
Het bureau Diversion, SLO en vertegenwoordigers van een aantal lerarenopleidingen hebben de methodiek ‘De dialoog als burgerschapsinstrument’ ontworpen om met leerlingen (po en vo)/studenten het gesprek over (gevoelige) maatschappelijke thema’s aan te kunnen gaan en zo leerlingen/studenten een gedegen basis in burgerschap mee te geven. In deze workshop gaan de deelnemers na een korte toelichting op de methodiek aan de slag met een werkvorm uit één van de fasen van het instrument. De workshop wordt verzorgd door Astrid van Schoonacker-de Groot. Astrid is binnen de faculteit Educatie van Hogeschool Leiden o.a. de coördinator Wereldburgerschap, Inclusie en Internationalisering’.
Workshop Logogebruik
Een praktische workshop over logogebruik en het vertellen van het verhaal van Unesco.
Workshop verder met Wereldburgerschap en de doorlopende leerlijn
(Bureau Common Ground)
Workshop Werelderfgoededucatie
De Nederlandse Werelderfgoedsites zijn verenigd in de Stichting Werelderfgoed Nederland. Zij werken onder andere samen aan werelderfgoededucatie: alle sites ontwikkelen educatieve programma's en een gezamenlijke strategie.
Unesco kwaliteitskader en strategie
Het Unesco-kwaliteitskader is geactualiseerd. Het kader volgt nu weer de internationale strategie voor het scholennetwerk en het toetsingskader voor de collegiale visitaties is vereenvoudigd. Een rondleiding door strategie en kwaliteitskader.
AI in het onderwijs: een handreiking voor docenten
De Unesco Commissie publiceerde een korte handreiking over het gebruik van AI. In deze workshop een toelichting.
De handreiking bestaat uit zes korte stappen.
- Begrip van hoe toepassingen als ChatGPT werken
- Kennis over het gebruik van AI voor eigen werk en voor lessen of colleges
- Vertrouwen om te experimenteren met deze tools
- Inzicht in de ethische discussies rondom ChatGPT en andere AI-toepassingen
- Aanknopingspunten om je verder te verdiepen in het onderwerp
16:30 afsluiting en borrel