Museum Collections, Repatriation and Interculturality
De UNESCO Leerstoel Museum Collections, Repatriation and Interculturality ('Museum collecties, terugkeer van erfgoed en interculturaliteit') is in 2025 opgericht aan de Reinwardt Academie. Leerstoelhouder is Mirjam Shatanawi.
Wat doet de UNESCO Leerstoel?
De UNESCO Leerstoel maakt deel uit van het lectoraat van de Reinwardt Academie en richt zich op onderzoek, onderwijs en publieksactiviteiten rondom cultureel erfgoed uit koloniale contexten, met speciale aandacht voor musea.
De leerstoel streeft drie hoofddoelen na: kennisuitwisseling over koloniaal en betwist erfgoed, het bevorderen van inclusieve erfgoedpraktijken en het versterken van internationale samenwerkingen. Dit gebeurt via een brede aanpak, waarbij zowel het algemene publiek als studenten en academici worden betrokken. Publieksbijeenkomsten, (online) publicaties en wetenschappelijke artikelen dragen bij aan een bredere bewustwording. Daarnaast speelt de training van erfgoedprofessionals een belangrijke rol, met aandacht voor het herkennen, traceren en beheren van koloniaal erfgoed.
Internationale samenwerking
Internationale samenwerking en kennisuitwisseling staan centraal. De leerstoel bevordert de dialoog tussen erfgoedprofessionals wereldwijd, zowel tussen Europa en Azië, Afrika en Zuid-Amerika als binnen deze continenten. Als verbindende schakel tussen UNESCO, musea en gemeenschappen in herkomstlanden draagt de leerstoel bij aan de bredere inspanning om musea te dekoloniseren. Dit betekent een kritische herziening van eurocentrische perspectieven en koloniale structuren, met als doel tentoonstellingen en collecties inclusiever te maken – zowel in Europa als in voormalige koloniën.
De discussie over de teruggave en restitutie van museumcollecties uit de koloniale periode wint de laatste jaren aan kracht. Steeds meer Europese landen ontwikkelen beleid op dit gebied en geven erfgoed terug aan de gemeenschappen die het hebben vervaardigd. De leerstoel richt zich niet alleen op deze voorwerpen, maar ook op immaterieel erfgoed, zoals liederen en inheemse kennis, dat onder invloed van koloniale aanwezigheid is veranderd.
Profielpagina
Bekijk de pagina over het Masterprogramma Applied Museum and Heritage Studies op de website van de Reinwardt Academie.
Het team
Het team van de UNESCO Leerstoel in Museum Collections, Repatriation and Interculturality bestaat naast leerstoelhouder Mirjam Shatanawi nog uit vier anderen. Het gaat om:
Britt-Marie van der Drift, erfgoeddocent en expert op het gebied van de hedendaagse betekenis van het transatlantische slavernijverleden.
Csilla Ariese, museoloog met ervaring in de praktijk van dekolonialiteit, archeologie en musea in het Caribisch gebied.
Martín Andrade-Pérez, ervaren op het gebied van immaterieel cultureel erfgoed en religie. UNESCO ICH Global Facilitator.
Ruben Smit, museoloog gespecialiseerd in interpretatie en informeel leren in musea.