Met deze benoeming is ArtEZ de eerste en enige kunstacademie in Nederland met een Unesco-leerstoel, een belangrijke mijlpaal die het belang van kunsteducatie in mondiale, hedendaagse vraagstukken onderstreept. Johnston is hoofd van de internationale Master ‘Artist Educator’ aan ArtEZ.
Onderzoeksperiode
Gedurende de vierjarige onderzoeksperiode van het Unesco-mandaat zal Johnston een onderzoeksteam samenstellen van onderzoekers, kunstenaars, academici, docenten en cultureel werkers. Met dit team zal hij onderzoeken hoe ‘Issues-Based Art Education’ (IBAE) kan worden ingezet als instrument om sociale cohesie en interculturele dialoog te bevorderen. IBAE is een onderwijsaanpak die de nadruk legt op thema’s die urgent en relevant zijn voor mensen, op hun omstandigheden en op het hier en nu. Ofwel: IBAE plaatst dringende kwesties die spelen in het heden in het centrum van het leren.
Drie woorden
Deze drie woorden – ‘mensen, plaatsen, tijden’ – hebben een bijzondere betekenis voor Johnston. “Ze vatten samen waar de Unesco-leerstoel voor mij over gaat, namelijk dat ik wil aantonen dat Issues-Based Art Education een pedagogie is die ons in staat stelt mensen en gemeenschappen te onderwijzen op een manier die is afgestemd op de tijd waarin we leven, op de plaats waar het wordt gegeven en op de mensen die erbij betrokken zijn”.
Conflictpreventie en vredesopbouw
Een belangrijke rol is weggelegd voor kunst en kunsteducatie in conflictpreventie en vredesopbouw. Johnston: “In een post-conflictsituatie en -gemeenschap is het belangrijk dat mensen zich de toekomst weer kunnen voorstellen. Want dat is wat mensen verliezen in een conflict. En kunst is bij uitstek een middel om die verbeelding nieuw leven in te blazen. Naast het opbouwen van een portfolio van situaties waarin IBAE aantoonbaar heeft bijgedragen aan vredesopbouw, sociale cohesie en interculturele dialoog, gaan we ook opleidingen ontwikkelen voor docenten die lesgeven in post-conflictsituaties. Op deze manier willen we hen opleiden tot artist educators, en daarmee tot docenten die in staat zijn kunst in te zetten als middel om problemen aan te pakken en de dialoog aan te gaan.”
Zingeving
Voor Johnston is de onderliggende missie van deze Unesco-leerstoel de noodzaak om onderwijs meer betekenisgericht te maken. “Het reguliere onderwijssysteem richt zich nog te veel op het individu: op de persoonlijke ontwikkeling van de student. Ik wil graag dat we naar een vorm van onderwijs gaan waarin zingeving centraal staat. Wat betekent het nu om mens te zijn? En wat betekent het om op deze specifieke plaats te zijn, op dit specifieke moment? Issues-Based Art Education is een manier om onderwijs meer daarover te laten gaan”, aldus Johnston.