Marieke Brugman
Artikelen waarvan Marieke Brugman auteur is
Dossiers waarbij Marieke Brugman expert is

Gezonken schepen, ondergelopen steden, verloren beschavingen: de zeebodem is het grootste museum ter wereld. Iedere archeologische vindplaats onder water vormt een tijdscapsule die inzicht geeft in onze geschiedenis. Plundering door schattenjagers en onwetende toeristen vormt een ernstige bedreiging voor deze cultuurschatten.

Het Unesco-verdrag over de bescherming en de bevordering van de diversiteit van cultuuruitingen bestaat sinds 2005. Het benadrukt onder meer het recht dat landen bezitten om een eigen cultuurbeleid te voeren en het belang van vrij verkeer van culturele goederen en diensten. Maar het gaat ook over de pluriformiteit in de cultuursector.

Immaterieel erfgoed is ‘levend erfgoed’. Het omvat sociale gewoonten, voorstellingen, rituelen, tradities, uitdrukkingen, bijzondere kennis of vaardigheden die gemeenschappen en groepen (en soms zelfs individuen) erkennen als een vorm van cultureel erfgoed.

In september 2015 spraken de lidstaten van de Verenigde Naties af om samen te werken in het bereiken van de Sustainable Development Goals (SDG's) in 2030. Doel vier daarvan zegt dat alle mensen onderwijs moeten krijgen van goede kwaliteit.

Het UNESCO Global Network of Learning Cities (UNESCO GNLC) is een internationaal beleidsgeoriënteerd netwerk dat inspiratie, kennis en beste praktijken biedt. Lerende steden in alle stadia van ontwikkeling kunnen profiteren van het uitwisselen van kennis en ervaringen met andere steden.
De Jongerencommissie denkt mee over de activiteiten en thema’s van de Unesco Commissie, vertegenwoordigt Unesco op bijeenkomsten, en onderhoudt relevante contacten met Unesco-leerlingenwerkgroepen op scholen en met andere jongerenorganisaties binnen en buiten Nederland.

De Unesco-aanbeveling aangaande de bescherming en bevordering van musea en collecties uit 2015 benoemt de verantwoordelijkheid die een overheid heeft ten opzichte van musea en definieert de rol van musea in de samenleving.

‘Since wars begin in the minds of people, it is in the minds of people that the defences of peace must be constructed’. Dit is de basis onder het werk van Unesco: via onderwijs, cultuur en wetenschap op weg naar meer vrede en verdraagzaamheid.